Τηλέφωνο 2310 222 303

Ρευματα στη ζωγραφική

Είναι γεγονός ότι κατά τα τέλη

11111του 19ου – αρχές του 20ου αιώνα παρατηρήθηκε ένας οργασμός ζωγραφικής από πλευράς ρευμάτων και τεχνοτροπιών που σημάδευσε και σημαδεύει τη σημερινή ζωγραφική . Οι σαρωτικές κοινωνικές  και οι νέες φιλοσοφικές αναζητήσεις αλλαγές που άλλαξαν την όψη τις Ευρώπης επεκτάθηκαν και στην τέχνη.

Κρίναμε σκόπιμο  να αναφερθούμε πρώτα στη εποχή αυτή  καθόσον τα περισσότερα κινήματα  στην τέχνη εμφανίσθηκαν τότε και η ορολογία που προσδιορίζει αυτά  χρησιμοποιείται και σήμερα , είναι αλήθεια , με κάποια σύγχυση ιδιαίτερα με τον γενικό όρο μοντέρνα τέχνη όρο .Ας επιχειρήσουμε λοιπόν μια πολύ σύντομη αναφορά  στα κύρια ρεύματα παραθέτοντας ένα -  δύο ονόματα  των χαρακτηριστικών εκπροσώπων και ένα πίνακα, καθόσον ο χώρος δεν επιτρέπει παραπέρα επέκταση.

Για μια κάποια προσέγγιση αποσαφήνισης του όρου μοντέρνα τέχνη ή μοντερνισμός θα μπορούσαμε να πούμε ότι αναφερόμαστε κυρίως στην καλλιτεχνική παραγωγή από τα τέλη του 19ου έως τα μέσα του 20ου αιώνα και χαρακτηρίζεται από μια νέα προσέγγιση στις τέχνες έτσι ώστε να μην έχει σημασία η ακριβής αναπαράσταση των αντικειμένων όσο ο πειραματισμός με νέους ναι πρωτότυπους τρόπους απεικόνισης των , συχνά αποδομώντας το αντικείμενο ή προβάλλοντας το αφαιρετικά. Πολλές φορές χρησιμοποιείται ο όρος σύγχρονη τέχνη ( contemporary), ωστόσο δηλώνει την περισσότερο την πλέον πρόσφατη καλλιτεχνική παραγωγή.

Ρεαλισμός (realism)

Είναι η ακριβής και αντικειμενική απεικόνιση του πραγματικού-ορατού κόσμου  , και προήλθε με την απόρριψη του Ρομαντισμού .Την βασική ιδέα του ρεύματος εξέφρασε ο

Γάλλος Γκουστάβ Κουρμπέ

Ιμπρεσσιονισμός  (impressionism)

Ριζοσπαστικό κίνημα  που  καλείται το οπτικό στιγμιαίο αποτέλεσμα του φωτός και της κίνησης . Αναπτύχθηκε πρώτα στη Γαλλία περί το 1860 με  επιφανή εκπρόσωπο τον Claude Monet και ονομάσθηκε από τη γαλλική λέξη impression που σημαίνει εντύπωση.

111Αργότερα (1880)αναπτύχθηκε ο Μεταιμπρεσσιονισμός  (postimpressionism) που είναι μια ευρεία παραλλαγή και αναθεώρηση του αρχικού ιμπρεσσιονισμού με κύριους εκπροσώπους τον   Πωλ Σεζάν (Paul Sezanne) , τον Πωλ Γκωγκέν (  Paul Gaughuin) και τον Τουλούζ Λωτρέκ (Tοulouse Lautrec)

 

 

 

 

Συμβολισμός.(symbolism)


22222Είναι η συστηματική χρήση συμβόλων για έκφραση του αλληγορικού νοήματος

Χαρακτηριστικός εκπρόσωπος ο Νορβηγός  Έντβαρντ Μουνκ ( Edvard Munch ) και ο Γάλλος  Γκουστάβ Μορώ ( Gustave Moreau)

 

 

Αρ Νουβώ (Art Nouveau)

 

323Γαλλικός όρος που σημαίνει Νέα Τέχνη. Είναι η νέα προσέγγιση και επαναπροσδιορισμός της τέχνης  ( 1880 και μετά)με βάση τα νέα δεδομένα της επιστήμης και της νέας αντίληψης περί ομορφιάς και αρμονίας.. αναφέρουμε ένα από τους εκπροσώπους τον Γκούσταβ Κλιμτ Τα νέα καλλιτεχνικά χαρακτηριστικά της Αρ Νουβώ θεωρείται πως προετοίμασαν τα μεταγενέστερα κινήματα του 20ου αιώνα  αρτ Ντεκο, εξπρεσσιονισμό ,κυβισμόκαισουρεαλισμό

 

 

 

 

 

 

Εξπρεσσιονισμός (expressionism)

333Είναι  η νέα τάση του καλλιτέχνη να διαστρέφει την πραγματικότητα για έκφραση ενός συγκινησιακού αποτελέσματος . Είναι η υποκειμενική μορφή της τέχνης  με πολλές προεκτάσεις , παραλλαγές και εξελίξεις αργότερα με κυρίαρχη τάση τον αφηρημένο  εξπρεσσιονισμό ..

Αν και δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμμένη ομάδα καλλιτεχνών που να εμφανίζεται και να αυτοπροσδιορίζεται με αυτό τον όρο , γεννήθηκε μάλλον στη Γερμανία στο τέλος του 19ου και αρχές του 20ου αιώνα με κύριους εκπρόσωπους τον Blaue Reiter και τον Die Brucke.. στην Ολλανδία με τον Vincent van Gogh (πίνακας)

 

 

Φοβισμός (Fauvism) .

1414Γαλλικός όρος που προέρχεται από τη λέξη Les Fauves- άγρια θηρία)

Εμφανίσθηκε στη Γαλλία το 1905 όταν μια ομάδα καλλιτεχνών υπό τον Ενρύ Ματίς (Henri Matιsse) .σόκαρε τους επισκέπτες από τη χρήση λαμπερών χρωμάτων ,εκφραστικών πινελιών , μονοκόμματων χρώματων και συνεχή χωρίς διακοπή  περιγράμματα.

Henri Matisse

Κυβισμός (Cubism)

ίναι ριζοσπαστική μέθοδος που απορρίπτει τελείως την κλασσική αντίληψη του ωραίου εισάγοντας νέες κυβιστικές φόρμες Ανακαλύφθηκε ταυτόχρονα από τον

:Πάμπλο Πικάσο (Pablo Picasso) και τον Τζωρτζ Βρακ  (George Braque) το 1906 και έμελλε να ασκήσει τη μεγαλύτερη επιρροή στους καλλιτέχνες του 20 ου αιώνα.

Φουτουρισμός (Futurism)

44Αποτελεί μάλλον Ιταλική κίνηση και χαρακτηρίζεται από σπάσιμο των κινήσεων σε μικρές παλλόμενες ακολουθίες  με χρήση ζωηρών χρωμάτων εμπνεόμενοι από τα νέα επιτεύγματα τις τεχνολογίας και εκφράζοντας τη ενεργητικότητα  τον δυναμισμό και την  ένταση του μοντέρνου τρόπου ζωής. Θεμελιώθηκε από τον ποιητή   Fillipo Tomasso Marinetti και σημαντικοί εκπρόσωποι στη ζωγραφική είναι  ο Ουμπέρτο Μποτσιόνι

( Umberto  Boccioni ) και ο Τζιάκομο

Μπαλα (Jacomo Balla)

Σουρεαλισμός(Surrealism)-Υπερεαλισμός

55Είναι κίνηση που αναπτύχθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1920  Βασίζεται στην προσπάθεια   απεικόνισης του υποσυνείδητου, του όνειρου , τοπαράλογου και του φανταστικού΄.Είχε τεράστια απήχηση σε όλες τις μορφές της τέχνης . Στη ζωγραφική πρωτοπόρος θεωρείται ο Giorgio de Chirico ‘και επιφανής εκπροσωπος ο Ισπανός Σαλβαντόρ Νταλί (Salvador Dali)

Salvador Dali

5555

 

 

 

 

 

 

 

Art Deco

1444

σημαίνει διακοσμητική (decorative) Ζωγραφική

. Είναι η διακόσμηση πινάκων ή εσωτερικών χώρων .κοσμημάτων κλπ με πολύχρωμα γεωμετρικά και μη σχήματα.

 

 

 

Νεοπλαστικισμός

asdfffg

Οι Νεοπλαστικιστές επεδίωξαν να εκφράσου ένα ουτοπικό ιδανικό πνευματικής αρμονίας και τάξεως.. Βασικό χαρακτηριστικό είναι η αφαίρεση σε βαθμό που χρησιμοποιούνται θεμελιώδεις φόρμες και σχήματα γεωμετρικά με χρήση σχεδόν αποκλειστικά βασικών χρωμάτων

Πέρα από τα προαναφερόμενα κινήματα αναπτύχθηκαν και μερικά άλλα που είχαν όμως μικρότερη επιρροή και σύντομα απορροφήθηκαν από άλλα. Όπως ο  πουαντιλισμός (χρήση στιγμών αντί γραμμών) ο ντανταισμός (Dadaism) αντιτέχνη)

κ.λ.π

.

 

 

13445

Οι δεσποινίδες της αβινιόν Pablo Picasso.1907

(les Demoiselles D Avignon)

Ένα από τα πιό γνωστά έργα του Πικάσο και της παγκόσμιας ζωγραφικής που αποτελεί σταθμό στην εξέλιξη της ζωγραφικής. Όταν  πρωτοεμφανίσθηκε  το 1907 μετά από εργασία εννέα μηνών  σόκαρε κυριολεκτικά τον καλλιτεχνικό κόσμο και το ευρύτερ κοινό. Θεωρείται το πιο πρωτοποριακό έργο   της εποχής του . Οι γνωστές κλασικές φόρμες και αναπαραστάσεις εγκαταλείφθησαν εντελώς . Ξαφνικά ο Πικάσο βρήκε ελευθερία έκφρασης και λάνσαρε έτσι ένα από τα μεγαλύτερα κινήματα τον κυβισμό που άσκησε και ασκεί ακόμη τεράστια επιρροή.

 

Εκπονήθηκε από τον Ευάγγελο κουμπή

ΧΑΡΤΗΣ

ΕΠΙΚΟΝΩΝΙΑ