Τηλέφωνο 2310 222 303

Το σχέδιο στη ζωγραφική

Πώς να σχεδιάζετε σωστά το ανθρώπινο κεφάλι

¨Ένας καλός πίνακας .ένα καλό πορτρέτο στηρίζεται σε ένα καλό και σωστό σχέδιο για το λόγο αυτό είναι απαραίτητο να σχεδιάζουμε σωστά .Ιδιαίτερα όταν πρόκειται για ανθρώπινο πρόσωπο ή κεφάλι ή γενικότερα μια φιγούρα αν δεν λάβουμε υπόψη μας την ορθή τοποθέτηση των χαρακτηριστικών του προσώπου και τις αναλογίες του σώματος ο πίνακας μας θα είναι κάπου αταίριαστος όσο καλός να είναι ο χρωματισμός και τα υπόλοιπα στοιχεία.

Ας δούμε  τώρα  τη σχεδίαση ενός προσώπου.

Το ανθρώπινο κεφάλι δεν είναι έχει σφαιρικό ή κυβικό σχήμα ,. ανεξάρτητα αν είναι γυναικείο ή ανδρικό και to καθένα είναι μοναδικό και τα χαρακτηριστικά διαφέρουν , όλα όμως έχουν κάτι κοινό στις αναλογίες και τη θέση των χαρακτηριστικών.

dafgΤο σχέδιο  δείχνει την τοποθέτηση των χαρακτηριστικών σε ένα φανταστικό τετράγωνο .Προσέξτε ότι η γραμμή των ματιών είναι στο μέσο

Α     του τετραγώνου δηλαδή  της απόστασης της γραμμής των μαλλιών και  της

Γραμμής του στόματος

Β    της απόστασης της κορυφής του κεφαλιού και του πηγουνιού.

Η  σωστή τοποθέτηση της θέσης των ματιών  είναι πολύ βασική για ένα ισορροπημένο πορτρέτο όπως και αυτή του στόματος . Μερικοί ακόμη και γνωστοί ζωγράφοι στο παρελθόν, ακόμη και τώρα , είχαν και έχουν την τάση να τοποθετούν τα μάτια ψηλά στο πρόσωπο, έτσι όπως πολλοί νομίζουν εκ πρώτης όψεως ότι βρίσκονται και όχι στη μέση απόσταση, τονίζουμε της κορυφής του καφαλιού και της κάτω γραμμής του πηγουνιού, με αποτέλεσμα να υπάρχει κάποια ανισορροπία και αυτό είναι πολύ σημαντικό μειονέκτημα. Ένας πρακτικός τρόπος για να βρούμε την ακριβή μέση απόσταση είναι να τραβήξουμε τις δύο διαγώνιες και να πάρουμε το σημείο τομής αυτών. Η κάθετη γραμμή που διέρχεται από το σημείο τομής των διαγωνίων χωρίζει το πρόσωπο και κατ ¨επέκταση και το κεφάλι σε δύο αντίστοιχα συμμετρικά μέρη και μας προσδιορίζει το μέσο των ματιών την κατακόρυφη γραμμή του μέσου της μύτης των χειλιών και του πηγουνιού.

Προσέξτε στο σχέδιο ότι το κενό  διάστημα μεταξύ των  δύο ματιών είναι όσο το οριζόντιο μήκος ενόςasdfasdf ματιού.

Θα δούμε τώρα την  τη σχεδίαση και τοποθέτηση χαρακτηριστικών ενός κεφαλιού σε πλάγια όψη (profile). Προσέξτε πάλι ότι η γραμμή των ματιών είναι στη μέση απόσταση μεταξύ των μαλλιών της γραμμής του μετώπου και της γραμμής που αφάπτονται τα χείλη. Η άκρη της μύτης είναι περίπου στο μέσο της απόστασης ματιών και χειλιών και η μέση γραμμή των χειλιών  είναι στο μέσο της απόστασης της άκρης της μύτης και του κάτω άκρου του σαγωνιού.

Ένα βασικό σημείο για τη σωστή σχεδίαση είναι ότι η γραμμή του φρυδιού βρίσκεται λίγο πάνω από τη το πάνω άκρο του αυτιού και το μέσο του ματιού απέχει ίση απόσταση από το σαγώνι και του πάνω άκρο του αυτιού κατά τρόπο ώστε να σχηματίζεται ένα ορθογώνιο τρίγωνο με ίσες τις κάθετες πλευρές.

Είναι ευνόητο ότι οι αναλογίες αυτές μπορεί να διαφέρουν λίγο από πρόσωπο σε πρόσωπο πχ. ένας μπορεί να έχει μεγάλη μύτη , όμως ισχύουν σε γενικές γραμμές .

Τα βασικά χαρακτηριστικά  ενός προσώπου  τα οποία απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή είναι τα μάτια και το στόμα και  είναι καθοριστικά για την επιτυχία ενός πορτρέτου

Είναι τα μάτια και το στόμα.. Όσο επιτυχία και να έχουν στη σχεδίαση τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά  αν κάποιο  από αυτά τα δύο είναι λάθος τότε το πορτρέτο μας δεν θα είναι  επιτυχημένο.

Ας δούμε πρώτα τη σχεδίαση των ματιώνazxc

aqweΠροσέξτε την καμπύλη του φρυδιού που αρχικά

ανεβαίνει σχετικά παχιά και .Το πάνω ματοτσίνορο είναι σαφώς πιο παχύ και σκούρο . Ένας τρόπος να πετύχουμε το βλέμμα είναι να σχεδιάσουμε πρώτα το αρνητικό – το ασπράδι του ματιού.

Ας δούμε τώρα τη σχεδίαση του στόματος και των χειλιών.

Προσέξτε το V του πάνω χείλους και την ελαφρά αναδίπλωση προς τα πάνω και στις δύο άκρες . Το κάτω χείλος είναι πιο παχύ και έχει μικρότερο μήκος  πρέπει να τοποθετηθεί συμμετρικά για μα μη φαίνεται στραβό. Η γραμμή του στόματος –γραμμή επαφής των χειλιών είναι πιο σκούρα . Η γραμμή του πάνω χείλους και ιδιαίτερα του V είναι σκληρή ενώ αντίθετα του κάτω χείλους  απαλή  παρατηρείτε ότι ο χρωματισμός του κάτω χείλους είναι πιο  ανοικτός επειδή αντανακλάται περισσότερο φως )

Διαφορές σχεδίασης αντρικού και γυναικίου κεφαλιού

Το κενό διάστημα μεταξύ των ματιών του άνδρα είναι μικρότερο . Επίσης η μύτη και τα αυτιά είναι σχετικά μεγαλύτερα από της γυναίκας  η δε γραμμή του πηγουνιού  είναι πιο προτεταμένη  και  με γωνίες , τα φρύδια πιο παχιά ενώ η δομή των οστών  της μύτης πιό εμφανής . Για το λόγο αυτό οι γραμμές σχεδίασης πρέπει να είναι πιο σκληρές για να αποδοθούν τα αδρά ανδρικά χαρακτηριστικά

asssssss

Στο σχέδιο των τριών τετάρτων  παρατηρούμε ότι η γραμμή του μετώπου είναι πιο προτεταμένη λόγω λιγότερων και κοντύτερων μαλλιών τα δε αυτιά πρέπει ιδιαίτερης προσοχής στον άνδρα επειδή είναι πιο ευδιάκριτα Το άνω μέρος του αυτιού είναι περίπου στο ύψος των φρυδιών.

Είναι βασικό να παρατηρήσουμε ένα πρόσωπο προσεκτικά να επισημάνουμε τα βασικά χαρακτηριστικά και μετά να αρχίσουμε τη σχεδίαση με μολύβι ή κάρβουνο.

Και βέβαια μπορούμε να σβήνουμε για διόρθωση. Η βελτίωση θα επέλθει με την επανάληψη και συνεχή πρακτική εξάσκηση.

Πρέπει τέλος να προσέξουμε την ισορροπία και συμμετρία. . Οι οριζόντιες νοητές γραμμές των ματιών και του στόματος πρέπει να είναι παράλληλες . Επίσης από τη νοητή κάθετη γραμμή στο μέσο του προσώπου πρέπει να διέρχεται ¨

Το μέσο του κενού μεταξύ των ματιών- η μύτη -το V του άνω χείλους - το μέσο του κάτω χείλους και το μέσο του πηγουνιού .

asx

Εκπονήθηκε από τον Ευάγγελο κουμπή

akrotiri

ΧΑΡΤΗΣ

ΕΠΙΚΟΝΩΝΙΑ